نابود کننده ها

   نابودکننده همانند سازنده تابع عضو ويژه ای از کلاس و همنام با کلاس می باشد و با کاراکتر (~) شروع می گردد.

   تابع نابودکننده یک کلاس هنگامی فراخوانده می شود که شیئی از آن کلاس نابود شود (مثلا وقتی که برنامه در حال اجرا، حوزه ای را که در آن، شیئی از آن کلاس نمونه سازی شده ترک می کند). خود نابودکننده شی را نابود نمی کند، بلکه امور خانه داری مربوط به پایان دهی را پیش از آن که سیستم، حافظه شی را باز پس گیرد و این حافظه برای اشیای بعدی آزاد شود، انجام می دهد.

   نابودکننده هیچ پارامتری نمی گیرد و هیچ مقداری باز نمی گرداند. یک کلاس فقط یک نابودکننده می تواند داشته باشد. به عبارت دیگر گرانبار کردن نابودکننده مجاز نیست. در قطعه برنامه زير نحوه تعريف يک نابود کننده را می بينيد:

class CreateAndDestroy {
 
public:
  CreateAndDestroy();
  ~CreateAndDestroy();
 
private:
  int objectID;
};
 
CreateAndDestroy::CreateAndDestroy(int objectNumber)
{
  objectID = objectNumber;
  cout << "Object "<<objectID<<" constructor runs\n";
}
 
 
CreateAndDestroy::~CreateAndDestroy()
{ 
  cout << "Object "<<objectID<<" destructor runs\n"; 
}

 

 

 

   معرفی کامپيوتروبرنامه نويسی

   ساختارهای کنترلی

   توابع

   آرايه ها

   اشاره گر ها و رشته ها

   کلاسها

   گرانبار کردن عملگر ها

 
 
 
   
 
 
 

حق کپی رایت محفوظ می باشد